خانه » اخبار » بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان
بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان

بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان

گرچه در کشور ما عمدتاً هواپیمای آنتونوف یادآور خاطرات خوبی نیست اما به هر صورت این شرکت تولیدکننده هواپیما ظاهراً علاقه خاصی به ثبت رکوردهای متفاوت از خود دارد. هواپیماهای آنتونوف در ایران رکوردهای بی سابقه‌ای را به نام خود ثبت کرده‌اند اما در ادامه می‌خواهیم از منظری دیگر به رکوردهای این هواپیما بنگریم.

آنتونوف An-225 

آنتونوف An-225 مریا یکی از بزرگترین هواپیماهای جهان است که نخستین پرواز خود را در دسامبر ۱۹۸۸ انجام داد. این هواپیمای به واقع غول پیکر برای اهداف نظامی، به طور خاص برای حمل مدارگرد بوران (شاتل فضایی روسیه)، ساخته شد. توسعه دهندگان این هواپیما از یک آنتونوف An-124 به عنوان پایه استفاده کرده و ظرفیت موتورهای آن را به میزان کافی افزایش دادند. در آنتونوف An-225 با وزن بیش از ۶۴۰ تن شش موتور بکار گرفته شده اند.

  an225_landing_gear

نخستین و تنها مدل هواپیمای غول پیکر An-225 بعد از چهار سال عملیات ساخت و ساز سرانجام در سال ۱۹۸۸ برای پرواز آماده شد. نخستین پرواز An-225 در روز ۲۱ دسامبر سال ۱۹۸۸ به مدت ۷۴ دقیقه از کیف انجام شد.

این هواپیما اساساً به‌منظور تحقق برنامه‌های فضایی اتحاد جماهیر شوروی طراحی و تولید شد. در آن زمان به یک وسیله حمل و نقل با توانایی حمل راکت‌های شتاب دهنده Energia و همچنین شاتل فضایی Buran  که بخشی مهمی در صنعت فضا نوردی اتحاد جماهیر شوروی بودند نیاز بود.

بعد از انجام موفقیت آمیز تمامی مأموریت‌های نظامی محول شده به این هواپیمای غول‌آسا، این غول آهنینی به مدت هشت سال به آشیانه بازگشت ولی بعد از آن به‌عنوان یک هواپیمای تجاری وارد عملیات تجاری خطوط هوایی آنتونوف شد تا بتواند کالاهایی با حجم و اندازه بزرگ را جابجا کند.

ایرباس A-380F

 

ایرباس A-380F بزرگترین هواپیماهای مسافری جهان است که نخستین پرواز خود را در آوریل ۲۰۰۵ انجام داد. این هواپیما توانایی حمل بیش از ۵۰۰ مسافر را دارد. ایرباس A-380Fهواپیمایی پهن پیکر دارای دو طبقه و از جمله شاهکارهای مهندسی در صنعت هوانوردی محسوب می شود.

IMG19472068

بوئینگ ۷۴۷-۸

تا پیش از معرفی ایرباس A-380، بوئینگ در زمینه هواپیماهای مسافربری غول پیکر تقریبا بی رقیب بود. بوئینگ ۷۴۷-۸ با طولی حدود ۷۷ متر یکی از طولانی‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان محسوب می شود. این اتوبوس هوایی بین قاره ای با گنجایش حمل ۴۶۷ مسافر امکان حمل بار بیشتر در فواصل طولانی‌تر با مصرف سوخت بهینه‌تر را فراهم می کند.

images

 

در زیر عکی از مقایسه این سه قول بزرگ آسمانها نشان داده شده است

AN-225

جوابی بنویسید