خانه » اخبار » تعیین مسیر پرواز جهانی هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس ۲
تعیین مسیر پرواز جهانی هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس ۲

تعیین مسیر پرواز جهانی هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس ۲

در تلاش برای تاریخی‌ترین پرواز جهانی، از مسیر برنامه‌ریزی شده برای هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 یا Si2رونمایی شد. اولین هواپیمای انرژی خورشیدی قادر به پرواز در روز و شب، به طی ۳۵۰۰۰ کیلومتر با توقف در ۱۲ مکان در سراسر جهان اقدام خواهد کرد.

 

Si2 قرار است از ابوظبی در خلیج فارس در اواخر فوریه یا اوایل مارس تیک آف خود را آغار کرده، سپس به سمت مسقط در عمان، احمدآباد و بنارس در هند، ماندالی در میانمار رهسپار شده و درنهایت به چونگ‌کینگ و نانجینگ در چین خواهد رسید. از این شهر، هواپیما از روی اقیانوس آرام گذر کرده، در هاوایی توقف می‌کند، و سپس سه توقف هم در قاره امریکا ازجمله فرودگاه‌های فینیکس و JFK در نیویورک، خواهد داشت. سومین مکان توقف طبق اظهارات گروه سازنده بستگی به شرایط آب‌وهوایی دارد. پس از نیویورک، Si2 به سمت اروپای شمالی یا افریقای جنوبی پیش از بازگشت به ابوظبی خواهد رفت.

solar-impulse-2-route-14

ایمپالس ۲ خورشیدی دارای طول بال ۷۲ متر است و عریض‌تر از بوئینگ ۷۴۷-۸I طراحی شده، اما وزن این هواپیما تنها ۲۳۰۰ کیلوگرم است. بخشی از داشتن چنین وزنی در استفاده از فیبرکربن در ساختار این هواپیما می‌باشد. چهار موتور الکتریکی Si2 قدرت خود را از باتری‌های لیتیوم پلیمر ۶۳۳ کیلوگرمی تامین می‌کنند که توسط ۱۷۲۴۸ سلول خورشیدی ۱۳۵ میکرون تعبیه شده در بال و محافظت شده با غشای کوپلیمر فلورین، شارژ می‌شوند. در طول پرواز، این هواپیما با استفاده از نور خورشید شارژ شده و در طول شب از باتری‌های شارژ شده در روز به عنوان منبع انرژی استفاده کرده و به این ترتیب می‌تواند با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر/ساعت پرواز کند.

solar-impulse-2-route-13

در حال حاضر Si2 در امارات قرار دارد تا زمان تیک آف آن برسد. در این مدت طبق اعلام گروه سازنده، قرار است هواپیما تحت تست‌های ایمنی و پرواز قرار گیرد. علاوه بر این خلبان‌های این هواپیما، برتاند پیکارد و اندرو بورسبرگ، هم در این مدت به تمرین پرواز و بازدید از این هواپیما می‌پردازند.

بورسبرگ می‌گوید: “ایمپالس خورشیدی اولین هواپیمای خورشیدی نیست، اما اولین هواپیمای خورشیدی است که می‌تواند از اقیانوس گذر کرده و پرواز متوالی را طی چند روز و شب بدون فرود انجام دهد.اما اکنون ایمپالس ۲ باید عمل بی سابقه‌ای را در تاریخ هوانوردی انجام دهد: پرواز بدون سوخت برای پنج شب و روز متوالی.”

جوابی بنویسید