خانه » اخبار » چراغ سبز به پرتاب هواپیمای فضایی ESA
چراغ سبز به پرتاب هواپیمای فضایی ESA

چراغ سبز به پرتاب هواپیمای فضایی ESA

آژانس فضایی اروپا (ESA) برای پرتاب آزمایشی هواپیمای فضایی بدون سرنشین خود با نام Intermediate eXperimental Vehicle (حمل کننده واسط آزمایشی) یا IXV چراغ سبز دریافت نمود. برنامه‌ی اصلی این بود که این هواپیما نوامبر گذشته از موشک Vega در مرکز فضایی ESA پرتاب شود که به دلیل مسائل ایمنی منتفی شد. با حل شدن مشکلات، پرتاب این هواپیما برای یازدهم فوریه برنامه‌ریزی شده است.

 

IXV mission profile (Image: ESA)

مدیر کمپین پرتاب IXV از آماده‌ بودن امکان پرتاب این هواپیما خبر داده است. باتری‌هایی که قرار است قدرت هواپیمای فضایی آزمایشی را در پرواز ۱۰۰ دقیقه‌اش تامین کنند، بر روی آن نصب شده و دیگر نیاز به هیچ گونه آماده‌سازی دیگری تا زمان آغاز شمارش معکوس پرتاب نیست.

Cutaway view of the Vega rocket (Image: ESA)

IXV، پروژه‌ی پرچم‌دار ESA جهت توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید به شمار می‌رود. این هواپیمای ۱۸۰۰ کیلوگرمی اساسا یک بسته‌ی ارتباط فضایی پرنده است. درست مانند بسیاری از وسایل هوایی آزمایشی ناسا در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، هواپیمای فضایی IXV هم یک بدنه‌ی بالابر می‌باشد و به گونه‌ای شکل گرفته که مانند یک آجر پرنده بتواند کنترل‌های پرواز و بالا رفتن را اجرا کند.

IXV mission overview map (Image: ESA)

IXV که به اندازه‌ی یک خودرو می‌باشد، به ارتفاع ۴۵۰ کیلومتری زیر مدار زمین قرار خواهد گرفت و توسط ایستگاه‌های زمینی واقع در آفریقا مورد پیگیری و نظارت است. سرعت این هواپیما در فضا به ۲۷۷۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. پس از کاهش سرعت مافوق‌صوت، این هواپیما سپس در اقیانوس آرام سقوط می‌کند و سپس توسط کشتی Nos Ariesجمع‌اوری خواهد شد.

 

 

جوابی بنویسید