خانه » اخبار » اولین پرواز پاک جهان با سوخت دیزلی توسط هواپیمای بوئینگ
اولین پرواز پاک جهان با سوخت دیزلی توسط هواپیمای بوئینگ

اولین پرواز پاک جهان با سوخت دیزلی توسط هواپیمای بوئینگ

تقریبا یک سال پیش، بوئینگ اعلام کرد که به دنبال راه‌اندازی هواپیماهای مسافربری با ترکیبی از سوخت جت و دیزل پاک است که سوخت دوم اشاره شده از روغن گیاهی، روغن سرخ‌کردنی دورریز و چربی‌های جانوری، ایجاد شده است. بالاخره در روز دوم دسامبر در سیاتل این مجموعه موفق به پرواز هواپیمای آزمایشی ecoDemonstrator 787 با سوخت مرکب شد.

بوئینگ و کمپانی‌های دیگر، تا به حال هواپیماهای آزمایشی داشته‌اند که از سوخت ترکیبی جت و بیودیزل استفاده می‌کرده‌اند. اگرچه بیودیزل و دیزل سبز هر دو دارای مواد خام یکسان بوده و مقدار آلودگی هر دو بسیار کم‌تر از سوخت معمولی دیزل-بنزینی می‌باشد، اما با رویکرد مشابه‌ای تولید نمی‌شوند و دارای ساختارهای شیمیایی متفاوتی هستند.

تولید بیودیزل بسیار ساده‌تر است و نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری دارد و همچنین ساخت تسهیلات تولید آن کم هزینه‌تر می‌باشد. علاوه بر این، از این نوع سوخت می‌توان به شکل خالص و غیرترکیبی در وسایل نقلیه‌ی مبتنی بر سوخت دیزل استفاده کرد. از طرف دیگر، دیزل سبز معمولا باید با دیگر سوخت‌ها ترکیب شود و همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد، اگرچه قابل تولید در پالایشگاه‌های فعلی بنزین-دیزل است. ساخت این ماده همچنین منجر به تولید پروپان به عنوان یک محصول جانبی می‌شود که بسیار باارزش‌تر از گلیسیرین تولید شده از فرایند بیودیزل می‌باشد.

در پرواز آزمایشی اشاره شده، موتور چپ هواپیما با ترکیبی از ۱۵ درصد سوخت دیزل سبز و ۸۵ درصد سوخت جت پترولیوم در حال کار بود. مایک کاریکر، کاپیتان بوئینگ چنین گفته است: “این هواپیما با سوخت ترکیبی دیزل سبز خود، درست مانند یک هواپیمای با سوخت معمولی جت پرواز کرد. و این درست همان چیزی بود که ما انتظار داشتیم در این تست پرواز ببینیم.”

سوخت دیزل سبز توسط مجموعه‌ی فنلاندی Neste Oil تولید می‌شود که ادعا کرده این سوخت در چرخه‌ی عمر خود باید قادر به تولید ۵۰ تا ۹۰ درصد آلودگی کربنی کمتر نسبت به سوخت دیزل بنزینی باشد. به منظور تامین منبع ثابتی از مواد خام برای تولید سوخت بیودیزل یا دیزل سبز، بوئینگ اخیرا یک کارخانه‌ی تبدیل روغن پخت‌وپز به بیوسوخت در کشور چین راه‌اندازی کرده و همچنین اقدام به پرورش نوع روغنی تنباکو در افریقای جنوبی در مزارع تنباکوی موجود در این منطقه کرده است.

جوابی بنویسید