خانه » اخبار » قدیمی‌ترین خطوط مسافربری هوایی دنیا
قدیمی‌ترین خطوط مسافربری هوایی دنیا

قدیمی‌ترین خطوط مسافربری هوایی دنیا

چند روز پیش، KLM، سرویس مسافربری هوایی مشهور هلند، ۹۵ سالگی خود را جشن گرفت. KLM در ۷ اکبتر سال ۱۹۱۹، کار خود را آغاز کرده است و از آن زمان به جز در دوران جنگ جهانی دوم، بی‌وقفه و حتی بدون تغییر نام، کار خود را پی گرفته است و قدیمی‌ترین خط مسافربری هوایی دنیا محسوب می‌شود.

چنین سابقه طولانی و موفقی، قطعا ارزش جشن گرفتن را دارد.

این خط هوایی در حال حاضر ۳۳ هزار کارمند دارد.

10-11-2014 12-54-00 PM

10-11-2014 11-57-20 AM

توجه داشته باشید که خطوط هوایی متعددی در همان دوران و حتی چند سال زودتر از KLM کار خود را شروع کرده بودند، منتها همه آنها یا کار خود را متوقف کردند یا با خطوط هوایی دیگر ادغام شدند و هیچ کدام نتوانستند به صورت مستقل تا کنون به کار خود ادامه بدهند.

بنابراین اگر به صورت دقیق و تاریخی بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، افتخار قدیمی‌ترین خط مسافربری هوایی دنیا از آن یک شرکت آلمانی با نام اختصاری DELAG است. این شرکت در ۱۶ نوامبر سال ۱۹۰۹ کار خود را شروع کرد و البته از کشتی‌های هوایی یا زپلین‌ها برای انتقال مسافران استفاده می‌کرد.

نخستین کشتی هوایی که برای این شرکت ساخته شد، LZ 7 نام داشت و نخستین پرواز خود را در ۱۹ ژوئن سال ۱۹۱۰ انجام داد. این پرواز ۲۴ مسافر را با سرعت ۵۱ کیلومتر در ساعت جابجا کرد. مدتی بعد این کشتی هوایی سقوط کرد، اما خوشبختانه هیچ کدام از سرنشینان آن مجروح نشدند.

پروازهای اولیه صرفا درون شهری بود و مسافران با سوار شدن به زپلین، فقط از منظره هوایی لذت می‌بردند، اما با ساخته شدن‌ مدل‌های بعدی، کشتی‌های هوایی مردم را به مقصد فرانکفورت، دوسلدورف و برلین جابجا می‌کردند.

در سال ۱۹۱۴ کمی پیش از شروع جنگ جهانی اول، DELAG کلا توانسته بود بیش از ۳۴ هزار مسافر را در ۱۵۸۸ پرواز جابجا کند و کشتی‌هایی هوایی‌اش بیش از ۱۷۰ هزار کیلومتر را پیموده بودند.

در سپتامبر سال ۱۹۲۸، مدل LZ 127 ساخته شد که برای جابجایی مسافران بین اروپا و آمریکا طراحی شده بود. در ۱۱ اکتبر سال ۱۹۲۸ نخستین پرواز طولانی بین‌قاره‌ای از مبدأ آلمان شروع شد و در ۱۵ اکتبر در نیوجرسی فرود آمد.

تا سال ۱۹۳۷، همین کشتی هوایی ۱۳۶ پرواز موفق بین‌قاره‌ای انجام داد.

تا اینکه در سال ۱۹۳۶ کشتی هوایی مشهور هیندنبرگ ساخته شد، متأسفانه این کشتی پس از ۳۶ پرواز موفق در ۶ می سال ۱۹۳۷ در نیورجرسی آتش گرفت و فاجعه معروف هیندنبرگ رخ داد.10-11-2014 12-30-42 PM

در سال ۱۹۴۰ فعالیت DELAG متوقف شد.

جوابی بنویسید