خانه » اخبار » ایران با ۵۰ درصد کمبود ناوگان هوایی مواجه است
ایران با ۵۰ درصد کمبود ناوگان هوایی مواجه است

ایران با ۵۰ درصد کمبود ناوگان هوایی مواجه است

در ایران از «۸۵ میلیون ظرفیت فرودگاهی» در حال حاضر «تنها ۴۵ میلیون اعزام و پذیرش» انجام می‌شود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است که ناوگان هوایی ایران برای تأمین نیازهای داخل کشور «هم‌اکنون به ۳۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد.»

خبرگزاری تسنیم، یکشنبه ۱۳ مهر، به نقل از علیرضا جهانگیریان، از صنعت هوانوردی ایران به عنوان یکی از «صنایع خسارت دیده به واسطه تحریم» نام برده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزوده است: «هم‌اکنون در برخی فرودگاه‌ها از ۵ درصد ظرفیت‌ها استفاده می‌شود» و گفته که از «۸۵ میلیون ظرفیت فرودگاهی» در حال حاضر نیز «تنها ۴۵ میلیون اعزام و پذیرش» انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر به ازای هر فروند هواپیما ۱۵۰ نفر نیروی متخصص در صنعت مشغول فعالیت هستند که با اضافه شدن ۱۰۰ فروند هواپیما به ۱۵ هزار نیروی انسانی جدید در آینده نیاز داریم.»

وی تأکید کرد که «صنعت هوانوردی از جمله صنایعی است که به واسطه تحریم‌ها صدمات زیادی بدان وارد شده و به همین دلیل حجم صنعت نسبت به بازار با حداقل ۵۰ درصد کمبود ناوگان هوایی مواجه است.»

این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، به نقل از مدیرکل نظارت بر فرودگاه‌های کشور، گزارش داده که مسافرت‌های هوایی ایران در نیمه نخست سال ۱۳۹۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مرتضی دهقان گفته است: «۲۰ میلیون مسافر در شش ماهه نخست سال جاری توسط ناوگان هوایی جابجا شدند.»

ایالات متحده آمریکا سال‌هاست تحریم‌هایی را علیه ایران به اجرا گذاشته که بر اساس آن، شرکت‌های هواپیمایی جهان، اجازه فروش هواپیما و قطعات آن به ایران را ندارند.

این تحریم‌ها به فرسودگی و زمینگیر شدن بخش عظیمی از ناوگان هوایی ایران منجر شده و تلفات سوانح هوایی را نیز افزایش داده است.

به دنبال توافق ژنو در سال ۱۳۹۳ میان ایران و قدرت‌های جهانی، دولت آمریکا اجازه فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران را برای مدتی محدود صادر کرد.

ایران در سال‌های اخیر تلاش کرد تا با ساخت هواپیماهای کوچک مسافربری مانند ایران۱۴۰ بخشی از نیازهای خود را مرتفع کند اما به دنبال سقوط یکی از این هواپیماها، رئیس جمهوری ، دستور توقف پرواز آنها را صادر کرده است.

جوابی بنویسید