خانه » اخبار » بالاخره توپولف خوب است یا بد؟!/ مقایسه هواپیماهای روسی و غربی
بالاخره توپولف خوب است یا بد؟!/ مقایسه هواپیماهای روسی و غربی

بالاخره توپولف خوب است یا بد؟!/ مقایسه هواپیماهای روسی و غربی

یک کارشناس ارشد حمل‌ونقل هوایی گفت: ابزارهایی تعمیر و نگهداری در هواپیماهای شرقی و غربی تقریبا یکسان است و در حال حاضر اروپایی ها هم از سیستم های هواپیماهای شرقی استفاده می کنند.

علیرضا بهیرایی گفت: مدتی است که در کشور از خرید هواپیماهای توپولفTu-204 سخن به میان می رود و تاریخچه این مذاکرات برای خرید و حتی انتقال تکنولوژی و ساخت این هواپیما در کشور به چند سال پیش بازمی گردد. ولی به نظر می رسد که اخیرا این مسئله به صورت جدی تر دنبال می شود.

وی افزود: در سال های گذشته توپولوف ۲۰۴ از سوی روسیه وارد ایران شد و ده ها پرواز در کشور انجام داد. در همان سال ها اقدامات لازم برای استانداردسازی و مطابقت با شرایط آب و هوایی کشور، انجام شد.

کارشناس ارشد حمل‌ونقل هوایی ادامه داد: توپولوف ۲۰۴ در سال ۸۵ برای جلب نظر مسئولان نسبت به خرید آن، درمانور نمایشی سواحل کیش حضور داشت.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود نظام تعمیر و نگهداری هواپیماها در ایران غربی است و آیا هواپیماهای روسی با ناوگان هوایی کشور هماهنگ است یا خیر گفت: ابزارهایی که برای تعمیر و نگهداری در هواپیماهای ایرباس استفاده می شود در هواپیماهای روسی هم قابل استفاده است و در حال حاضر اروپایی ها هم از سیستم های هواپیماهای شرقی استفاده می کنند.

بهیرایی یادآور شد: برای مهندسان تعمیر و نگهداری ایران، برنامه ریزی در هواپیماهای بلوک شرق و غرب هیچ تفاوتی ندارد و توانایی سرویس دهی برای هر نوع هواپیمایی در ایران وجود دارد.

وی افزود: تاکنون برای خرید هواپیماهای توپولوف و پرواز آن در کشور هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

معرفی توپولف۲۰۴
کارشناس ارشد حمل‌ونقل هوایی افزود: طی سال های گذشته روسیه شروع به سرمایه گذاری در بخش هواپیماهای غیرنظامی کرده و هواپیمای توپولوف ۲۰۴ تولید شد. این هواپیما از نظر شکل ظاهری تقریبا شبیه ایرباس و دارای سیستم گلاس کاکبیت است.

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم در طراحی این هواپیما مجهز بودن آن به سیستم کنترل پرواز با سیم و سیستم پرواز الکترونیکی است. همچنین در این هواپیما با توجه به نوع مدل از موتورهای امریکایی، انگلیسی و یا روسی استفاده می شود.

بهیرایی با اشاره به اینکه در دهه های گذشته شوروی هواپیماهای مناسبی تولید و حتی برخی از آنها در امریکا به پرواز در می آمدند اما پس از فروپاشی نظام کمونیستی، این کشور در صنایع هوایی با مشکلات زیادی همراه بود، گفت: در سال های اخیر و تاکید ویژه پوتین مبنی بر تولید هواپیماهای تجاری، روسیه توانست هواپیماهای مسافربری در کلاس های مختلف تولید و در اختیار سایر کشورها قرار دهد.

وی ادامه داد: برای مثال هواپیمای آنتونوف ۲۲۸ یکی از بهترین هواپیماها در حمل و نقل جهان است که برای نمایندگان سازمان ملل هم مورد استفاده قرار می گیرد یا هواپیمای جت استار که توسط کارخانه سوخوی روسیه ساخته شده در ناوگان هوایی آئروفلوت و دیگر کشورها در حال پرواز است.

توپولوف TU-204 روسیه که در راستای نزدیک کردن تولیدات این کشور به استانداردهای جهانی تولید و طراحی شده است دارای مشخصات فنی زیر است:
قیمت: ۳۵ میلیون دلار معادل ۱۰۳ میلیارد تومان
بیشینه سرعت: ۹۰۰ کیلومتر در ساعت
وزن: ۵۸ تن
نوع پیشران: توربوفن
تولید کننده: شرکت توپولوف روسیه
ظرفیت حمل مسافر: ۲۱۰ نفر

گفتنی است بعد از دیدار وزیر انرژی روسیه و وزیر نفت ایران که روز ۱۸ شهریور انجام شد مذاکراتی بین دو کشور مبنی بر راه‌اندازی خط تولید هواپیمای توپولوف ۲۰۴ صورت گرفت.tu204_chertyozh

جوابی بنویسید