خانه » اخبار » برگزاری دوره بازآموزی برج مراقبت پرواز برای ۵۳ کنترلر سوری در سیمولاتور برج فرودگاه امام خمینی (ره)
برگزاری دوره بازآموزی برج مراقبت پرواز برای ۵۳ کنترلر سوری در سیمولاتور برج فرودگاه امام خمینی (ره)

برگزاری دوره بازآموزی برج مراقبت پرواز برای ۵۳ کنترلر سوری در سیمولاتور برج فرودگاه امام خمینی (ره)

برای اولین بار در کشور و با همت و تلاش متخصصان ایرانی، شبیه ساز (سیمولاتور) برج مراقبت پرواز در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 ” وحید شاملو” مسئول آموزش برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران امروز شنبه با اعلام این خبر به جام جم آنلاین گفت: این سامانه که حاصل بیش ازدو سال تلاش مداوم متخصصان مدیریت ترافیک هوایی کشور است، در آموزش کنترلرهای ترافیک هوایی در برج مراقبت پرواز فرودگاهها کاربرد داشته و نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در افزایش مهارت های آن ها دارد.

به گفته وی، نمونه خارجی این سیستم بسیار گران است و این سیستم با حدود یک هشتم قیمت مشابه خارجی ساخته شده است.

کنترلرهای مراقبت پرواز مسئولیت کنترل پروازها و نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاهها و فضای کشور را بر عهده دارند و کار آنها از این جهت از حساسیت بالایی برخوردار است.

کنترلرهای برج مراقبت پرواز با استفاده از این شبیه ساز، می توانند کنترل ترافیک هوایی را در شرایط مختلف تجربه کرده و برای مواجهه با شرایط اضطراری آماده شوند.

شاملو تصریح کرد: ساخت این شبیه ساز گامی بزرگ در شکست تحریمهای ناعادلانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران و برطرف کردن نیاز کشور برای تأمین تجهیزات تخصصی- آموزشی در حوزه صنعت هوانوردی و ارتقای سطح ایمنی هوایی به شمار می رود.

این شبیه ساز برای اولین بار در کشور توسط متخصصین ایرانی در قالب گروه تخصصی فراز طراحی و اجرا شده و تاییدیه های لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده است.

از مهم ترین اهداف، کاربردها و مزایای این شبیه ساز می توان به تأمین سیستمهای تخصصی مورد نیاز صنعت هوانوردی، جلوگیری از خروج ارز از کشور، تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به مرکز آموزش تخصصی هوانوردی و امکان برگزاری دوره های تخصصی برای کارکنان مراقبت پرواز کشور اشاره کرد.

در این زمینه مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از برگزاری دوره بازآموزی برج مراقبت پرواز توسط اساتید ایرانی برای کنترلرهای کشور سوریه خبرداد.

سعید اکبری ضمن اعلام مطلب فوق اظهارداشت: براساس تقاضای سازمان هواپیمایی کشوری سوریه، برگزاری دوره بازآموزی رادار، کنترل فضای کشور و بازآموزی برج مراقبت پرواز در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت.
وی افزود: به همین منظور دوره های آموزشی مذکور توسط اساتید ایرانی و در سیمولاتورهای مرکز کنترل فضای کشور و سیمولاتور برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی (ره)، برای آموزش ۳۰نفر از کنترلرهای ترافیک هوایی کشور سوریه در مرکز کنترل فضای کشور به صورت بین المللی و کاملا منطبق با استانداردهای ایکائو برگزار شد.
اکبری خاطرنشان کرد: همچنین برای دومین بار در سال جاری دوره بازآموزی برج مراقبت پرواز برای ۵۳ نفر از کنترلرهای کشور سوریه در شبیه ساز برج مراقبت پرواز فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) که در روز گذشته به بهره برداری رسید در قالب ۹ گروه برگزار و به مدت ۹ هفته به طول خواهد انجامید.
مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در این دوره برای اولین بار بسته استاندارد دوره بازآموزی برج در ایران طبق مقررات بین المللی تدوین شد و در این بسته آموزشی، کنترلرها با انواع شرایط اضطراری که برای هواپیماها رخ می دهد آشنا شده و دستورالعمل و استانداردهای مربوط را اجرا می کنند.
وی گفت: در راستای همکاریهای آموزشی و مشاروره های فنی و علمی به سایر کشورها تاکنون دوره آموزشی بازرسان و مدرسان ایمنی مخابرات هوانوردی سازمان هواپیمائی کشوری ایران به ممیزان مخابرات هوانوردی کشور پاکستان و کارگاه آموزشی طراحی دستورالعمل های پروازی (D8 Flight procedure design work shop) با حضور برخی کشورهای عضو D8 در این سازمان برگزار شده است.

 

جوابی بنویسید