خانه » اخبار » برنامه‌ی شرکت هواپیمایی بوئینگ در تولید سوخت زیستی از گیاهان اصلاح شده‌ی تنباکو
برنامه‌ی شرکت هواپیمایی بوئینگ در تولید سوخت زیستی از گیاهان اصلاح شده‌ی تنباکو

برنامه‌ی شرکت هواپیمایی بوئینگ در تولید سوخت زیستی از گیاهان اصلاح شده‌ی تنباکو

شرکت هواپیماسازی بوئینگ در پی تلاش برای استفاده از سوخت‌های زیست‌محیطی در هواپیماها، با شرکت هواپیمایی از افریقای جنوبی با نام Airways و یک شرکت هلندی با نام SkyNRG جهت تولید سوخت پروازی از نوع جدیدی از دانه‌های تنباکوی عاری از نیکوتین پیمان همکاری بست. مزارع مورد تست برای این هدف پیش از این مورد کاشت قرار گرفتند و بوئینگ امیدوار است به زودی بتواند بیوسوخت خود را از این گیاهان بدون ایجاد اثرات جانبی بر زمین‌های کشاورزی و یا تشویق احتمالی استعمال دخانیات، بدست آورد.

از گیاه اصلاح شده‌ی تنباکوی مورد نظر با نام سولاریس، ابتدا دانه‌های روغنی بدست می‌آید و سپس از این دانه‌ها برای تولید سوخت زیستی استفاده می‌شود. بوئینگ امیدوار است که به تدریج بتواند از سایر بخش‌های این گیاه نیز جهت تولید سوخت جت بهره ببرد.

boeing-tobacco-biofuel-0

بنا به نتایج اعلام شده از صنعت تنباکو در افریقای جنوبی، این گیاه محصول جایگزین محبوبی برای صنعت‌گران کشاورزی در خاک‌های کم‌قوت نزدیک شما ژوهانسبورگ می‌باشد. در سال ۲۰۱۳، حدود ۱۸۷ مزرعه‌ی تنباکو در این منطقه وجود داشت که به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰۰۰۰ کارگر بر روی آن مشغول به کار بوده و مقدار ۱۵ میلیون کیلوگرم تنباکو از آن‌ها بهره‌برداری شد که عمدتا در سیگارها مورد استفاده قرار گرفت.

منتقدان استفاده از سوخت‌های زیستی اغلب بر این باورند که این سوخت از محصولات گیاهی غذایی گرفته می‌شود، از این رو منجر به گسترش بحران غذا شده و یا جنگل‌های زیادی برای کاشت‌ آن‌ها از بین خواهند رفت. آن‌ها همچنین بر ادعای فقدان کربن یا سازگاری با محیط این نوع از سوخت‌ها مشکوک هستند و معتقدند که این نوع از سوخت‌ها با توجه به استفاده از کودهای شیمیایی، هزینه‌های حمل و نقل و مقدار آب مصرفی، دارای مشکلات خاص خود می‌باشند.

اما صنعت هوایی با پافشاری ادعا دارد که سوخت‌های زیستی فاقد آلودگی هستند و می‌توانند میزان تولید کربن را بین ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش دهند.

جوابی بنویسید