خانه » اخبار » سال سیاه سفرهای هوایی پس از هفته سیاه
سال سیاه سفرهای هوایی پس از هفته سیاه

سال سیاه سفرهای هوایی پس از هفته سیاه

سه سانحه سقوط هواپیمای مسافری در یک هفته به معنای آن است که ۲۰۱۴ از نظر تلفات مسافران هوایی به بدترین سال در یک دهه گذشته تبدیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی آسمان به نقل از ایسنا، سقوط هواپیمای مک دانل داگلاس ام دی ۸۳ در صحرای ساهارا پس از سانحه هواپیمای توربوپراپ ای تی آر ۷۲ که با هوای طوفانی در تایوان روبرو شده بود و همچنین سرنگونی پرواز ام اچ ۱۷ مالزی ایرلاینز بر فراز اوکراین روی داد.

طبق اطلاعات شرکت آسند ورلدواید، سانحه هوایی اخیر که در آفریقا برای پرواز شرکت هواپیمایی الجزایر اتفاق افتاد، شمار تلفات مسافران هوایی از ابتدای سال ۲۰۱۴ تاکنون را به ۶۸۰ نفر رساند که این رقم بالاتر از تلفات کل سال در سه سال گذشته است.

در فاصله پنج ماه به پایان سال ۲۰۱۴ چنانچه تلفات هوایی ۱۱۱ نفر دیگر افزایش پیدا کند در این صورت امسال مرگبارترین سال از ۲۰۰۵ خواهد بود که طی آن ۹۱۶ مسافر هوایی جان باخته بودند بااینهمه پل هایس مدیر ایمنی آسند، معتقد است تلفات مربوط به سوانح هوایی همچنان پایین است.

وی در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد لازم است به روند بلندمدت نگاه شود. سال خوب یا بد به تنهایی معنی نمی‌دهد. سوانح مرگبار اکنون به اندازه ای نادر هستند که یک یا دو مورد به طور کامل آمار را تغییر می‌دهد.

تلفات هواپیماهای حامل بیش از ۱۴ نفر در سال ۲۰۱۴ شامل شش حادثه در مقایسه با ۱۰ حادثه در سال ۲۰۱۳ با ۱۶۲ کشته بوده است. تنها سه مورد از سوانح امسال از نوعی هستند که در تحلیل‌های ایمنی آساند قرار می‌گیرند در حالیکه سوانح مربوط به حمله نظامی و عملیات تروریستی که در کنترل شرکت‌های هواپیمایی نیست، مشمول بررسی نمی‌شود.

طبق آمار انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، روزانه حدود ۱۰۰ هزار پرواز در جهان به سلامت فرود می‌آیند. شمار مسافران هوایی در سال ۲۰۱۳ از سه میلیارد نفر فراتر رفت.

الکساندر ژونیاک مدیر عامل ایرفرانس کی ال ام گروپ در مصاحبه ای در پاریس اظهار کرد این یک هفته سیاه برای حمل و نقل هوایی است. می‌توانم درک کنم که مسافران ممکن است دچار نگرانی شوند اما باید بگویم سفر هوایی بسیار ایمن و شاید ایمن‌ترین راه سفر باشد.

به گفته کارشناسان، در واقعه ناپدید شدن پرواز ام اچ ۳۷۰ شرکت مالزی ایرلاینز که در مسیر کوالالامپور به پکن بر فراز اقیانوس هند با ۲۲۷ مسافر در هشتم مارس ناپدید شد ممکن است عملکرد خلبانان نقش داشته است.

مقامات آمریکایی گفته اند پرواز ام اچ ۱۷ مالزی ایرلاینز که یک هفته قبل بر فراز آسمان اوکراین سقوط کرد و همه ۲۳۸ مسافر آن کشته شدند ممکن است توسط یک موشک زمین به هوا هدف قرار گرفته باشد. جعبه سیاه این هواپیما که همانند هواپیمای ناپدید شده مالزی ایرلاینز بر فراز اقیانوس هند یک بویینگ ۷۷۷ بوده است، اکنون در انگلیس تحت بررسی قرار دارد و از سوی دیگر بررسی اجساد مسافران برای ارایه شواهد بیشتر از حمله موشکی انجام می‌شود.

حادثه دیگری که به عنوان غیرتصادفی طبقه بندی شد، کشته شدن یک زن مسافر در پرواز پاکستان اینترنشنال ایرلاینز بود. این پرواز که یک هواپیمای ای ۳۱۰ ایرباس حامل ۱۹۶ مسافر بود، هنگام فرود آمدن در فرودگاه پیشاور هدف تیراندازی تروریست‌ها قرار گرفته بود. این حادثه دو هفته پس از حمله طالبان به بزرگ‌ترین فرودگاه پاکستان در کراچی روی داده بود که ۳۶ کشته در داخل فرودگاه داشت.

سه سانحه مرگبار دیگر شامل سوانح معمولی‌تر شرکت‌های هواپیمایی طی یک دهه گذشته بودند از جمله پرواز ای تی آر ۷۲ متعلق به ترانس آسیا که هنگام فرود آمدن در جزیره پنگوی تایوان ۴۴ مسافر آن کشته شدند.

image.img

این هواپیما در آب و هوای بارانی برای بار دوم سعی کرده بودند در فرودگاه ماگونگ به زمین بنشیند که دچار سانحه شده بود.

حدود ۱۵ مسافر نیز ۱۶ فوریه در سانحه سقوط پرواز نپال ایرلاینز در یک منطقه جنگلی کشته شدند.

هواپیمای الجزایری که حامل حدود ۱۱۰ مسافر و شش خدمه از مبدا بورکینافاسو به مقصد الجزایر بود نیز در شرایط جوی نامساعد سقوط کرد. فردریک کوویلیه، وزیر حمل و نقل فرانسه در اظهارنظری در مورد این سانحه که ۵۰ فرانسوی در آن کشته شدند، احتمال اصابت موشک به این هواپیما را رد کرده بود.

به گفته مقامات بورکینافاسو، این هواپیما روز پنج شنبه در شمال منطقه ساحل ناپدید شد و لاشه آن در حدود ۵۰ کیلومتری داخل کشور مالی کشف شد.

وزیر حمل و نقل بورکینافاسو اظهار کرده است که خدمه پرواز این هواپیما حدود ۴۰ دقیقه پس از برخاستن از ماموران کنترل پرواز برای تغییر مسیر و گرفتار نشدن در طوفان اجازه خواسته بودند.

مدیر عامل ایرفرانس با اشاره به اینکه این سه فاجعه مربوط به شرکت‌های مختلف از نقاط مختلف، هواپیماهای مختلف و شرایط متفاوت بوده اند، می‌گوید نمی‌توان نتیجه گرفت ایمنی حمل و نقل هوایی کمتر شده یا اینکه نباید پرواز کنیم.

 

جوابی بنویسید